16 Şubat , 2019admin
Kur’an’da, kesilen kurbanlık hayvanların et ve kanlarının değil bu kesimi yapan Müslümanın niyet, takva ve bağlılığının Allah'a ulaşacağı bildirilmiştir. Aslında kurbanı diğer hayvan kesimlerinden ayıran da budur. Niyette asıl olan kalbi niyettir, dil ile ikrar edilmesi gerekmez. Hanefi mezhebinde ortaklı olarak kesilen kurbana bütün ortakların ibadet niyeti ile katılmaları şarttır. Ortaklardan birinin sadece et elde etmek niyetiyle katılan kişi diğerlerinin kurbanını geçersiz yapmış olur. Şafi ve Hanbeli mezheplerinde böyle bir durum olduğunda ise
kemerburgaz adak kurban ibadetine zarar gelmez.
Tek başına kesmek için büyükbaş bir kurban alındığında, sonradan altı kişiye kadar ortak alabilir.
Kurbanlık yapmak için alınan hayvan kesmeden önce ölürse, zengin olan kimsenin tekrar kurbanlık satın alması gerekir, fakir olan kimse için ise gerekmez. Kesimden önce kurbanlık kaybolursa ve sahibi ikinci defa kurbanlık alırsa sonra da birinci hayvan bulunursa, zengin de fakir de bunlardan sadece birini ve tercihen daha iyi olanını kesmesi gerekir.
Bu kişiler yanlışlıkla birbirlerinin hayvanlarını kesseler, her kesilen kurban, sahibinin kurbanı olmak üzere sahih olur. Etler dağıtılmamışsa değişim yaparlar, değilse helâlleşir ve bir fark da talep etmezler.
KURBANLA İLGİLİ BAZI AYET VE HADİSLER
Âişe (r.a.)’dan rivayet edildiğine göre, Resulullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: “Ademoğlu kurban kesme gününde Allah katında kan akıtmaktan daha sevimli bir amel işlememiştir. O kurban, kıyamet günü boynuzları, kılları ve tırnaklarıyla gelecektir. Kurbanın kanı yere düşmeden önce Allah katında hemen kabul olunur. Bu sebeple kestiğiniz kurbanlardan dolayı sıkıntı değil gönlünüz hoş olsun.” (İbn Mâce, Edahî: 3)
“Onlara, Adem’in iki oğlunun haberini gerçek olarak anlat: Hani birer kurban takdim etmişlerdi de birisinden kabul edilmiş, diğerinden ise kabul edilmemişti. (Kurbanı kabul edilmeyen kardeş, kıskançlık yüzünden), ‘And olsun seni öldüreceğim.’ dedi. Diğeri de ‘Allah ancak takva sahiplerinden kabul eder.’ dedi…” (Mâide 5/27)
Enes b. Mâlik (r.a.)’ten rivayet edildiğine göre: “Resulullah (s.a.v.) boynuzlu, alaca renkli iki koçu kendi eliyle keserek kurban etti. Besmele çekti, tekbir aldı ve keserken ayağını koçların sağ yanı üzerine koydu.” (Buhârî, Edâhî: 7; Müslim, Edahî: 3)