4 Ocak , 2019admin
Gümüşpala adak kurban ister peşin ister taksitle olsun kişi satın aldığı hayvanı kurban olarak kesebilir. Büyükbaş hayvanlar bir kişiden yedi kişiye kadar kurban edilebilir. Böyle bir hayvan yedi kişiye kadar ortak olarak alınabileceği gibi, alındıktan sonra yahut elde bulunan büyükbaş hayvana yedi kişiyi geçmemek şartıyla ortak olunabilir. Bunun için bütün ortak olan kişilerin rızasının olması gerekir. Bu konuda Ebu Hanife ‘den aksi yönde bir görüş de rivayet edilmiştir. Bu bakımdan ihtilafa düşmemek için kurbanlık alırken ortakların kesin olarak belirlenmesi daha iyi olur. Fıkıh kitaplarında, kurban kesmek kendisine vacip olmadığı halde kendisine kurbanlık için büyükbaş hayvan alan kimsenin, daha sonra kendisine ortak kabul etmesinin caiz olmadığı, çünkü vacip olmadığı halde kurbanlık alarak bunu kendisine bütünüyle vacip hale getirdiği ifade edilmiştir.
KURBAN YERİNE SADAKA VERMEKLE İBADET YERİNE GETİRİLMİŞ OLUR MU?
İbadetlerin şekil ve şartları olduğu gibi hikmet ve amaçları da vardır. İbadetlerin bu özelliklerinin birbirinden ayrı düşünülmesi mümkün değildir. Hayvanın kesilmesi kurbanın rûknüdür. Her ibadetin bir yerine getiriliş şekli vardır. Kurban ibadeti de ancak kurban olacak hayvanın usulüne uygun şekilde kesilerek yerine getirilebilir. Bedelini fakirlere yada hayır kurumlarına vermekle kurban ibadeti yerine getirilmiş olmaz. Nitekim Hz. Peygamber de , kurban meşru kılındıktan sonra, heryıl kendisi kurbanını keserek ibadetini yerine getirmiştir. Hz. Peygamber (s.a.v) kurban bayramında Allah katında en sevimli ibadetin kurban kesmek olduğunu, kurban kesilir kesilmez makbul olacağını ve kurban edilen hayvanın herbir parçasının kişinin hayır hanesine kaydedileceğini ifade etmiştir.
Allahın (c.c.) rızasını kazanmak için fakir ve muhtaçlara karşılıksız olarak iyilik yapmak ve yardımcı olmak da müslümanın görevlerindendir. Zaruret derecesinde ihtiyaç sahibi olan kimselere yardım etmek dinimizce farz kabul edilmiştir. Fakat bu iki ibadetin birbirinin yerine yapılması doğru değildir. Bundan dolayı kesme işlemi olmadan hayvanı sadaka olarak kişiye vermek kurban yerine geçmez. Aynı şekilde kurban parasınıda fakir, muhtaç ve hayır kurumlarına vererek, kurban ibadeti ifa edilmiş olmaz.